SCENARIUSZ LEKCJI Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
BLOK TEMATYCZNY: RUCH W ŻYCIU CZŁOWIEKA. HIGIENA CIAŁA .
TEMAT ZAJĘĆ: Czy mam zdrową stopę ? Jak o nią zadbać ?
KLASA I – III szkoła podstawowa
CZAS ZAJĘĆ: 90’
MIEJSCE ZAJĘĆ: sala gimnastyczna, korekcyjna, łazienka
MATERIAŁY POMOCNICZE: -zaproszenie dla pielęgniarki szkolnej -ilustracja z odbiciem stopy lewej i prawej (zdrowej i płaskiej ) -szary papier -kartki bloku technicznego lub rysunkowego -4 barwy farby plakatowej -pędzle -ręczniki papierowe -przybory toaletowe ; mydło , ręcznik , szczoteczka do paznokci , pumeks -buty do prezentacji -przybory do ćwiczeń stóp ; wałeczki do masażu , maty do masażu , woreczki , ołówki , laski , kółka -foliogram – „Moje stopy będą zdrowe jeśli zadbam o : higienę stóp, właściwe obuwie, regularne ćwiczeni przeciw płaskostopiu.
CELE ZAJĘĆ: Uczeń: -wie, jak wygląda zdrowa i płaska stopa -zna i potrafi zastosować ćwiczenia przeciw płaskostopiu -wie, jak zadbać o higienę stóp, stosując środki myjące tj ; mydło , pumeks , szczotka do paznokci , ręcznik -potrafi dobrać but stosownie do sytuacji i pory roku .
Cel odległy: Uczeń dba o higienę i zdrowie stóp, stosując metody zachowania właściwej postawy ciała i samokontroli. W tym celu uczniowie co semestr badają własne stopy poprzez odbicie stóp na kartce.
PRZEBIEG ZAJĘĆ: A) 1. Rozmowa wprowadzająca. (10’) Uczniowie zdejmują obuwie, skarpetki i przyglądają się swoim stopom. Nauczyciel pokazuje uczniom odcisk stopy zdrowej i płaskiej – ilustracja . Wyjaśnia różnice. Uczniowie porównują swoje stopy ze stopami na ilustracji, zastanawiając się jakie są ich stopy ?
M E TA P L A N
JAKIE MAM STOPY? JAKIE STOPY MIEĆ POWINIENEM ?
LEWA PRAWA LEWA PRAWA STOPA STOPA STOPA STOPA ......... ........... ........... ............ ......... ........... ......... ...........
JLE STÓP JEST ZDROWYCH ? ...............
JLE STÓP JEST PŁASKICH ? .............
JAKIE ZNASZ ĆWICZENIA , ABY WYLECZYĆ PŁASKĄ STOPĘ ?...................................
B) (60’) 1.Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy . Pomaga wybrać lidera, sprawozdawcę, sekretarza w każdej grupie. (METAPLAN) Uczniowie wykonują odciski stóp na kartkach bloku technicznego lub rysunkowego.Każda grupa posiada inny kolor farby plakatowej. Uczniowie nanoszą farbę na podeszwę stopy i wykonują odcisk na papierze z bloku .Następnie opisują kartkę imieniem i nazwiskiem oraz oznaczają lewą i prawą stopę . Każdy uczeń ma za zadanie zaznaczyć wielkość zakola w środkowej części podeszwy stopy na odbitych odciskach stóp.
Pod pytaniem „Jakie stopy mieć powinienem?” – należy przykleić kartoniki ze stopami z największym zakolem, a tym samym te stopy, które dały na papierze najmniej odbitej farby.
Pod pytaniem „Jakie mam stopy ?” – uczniowie przyklejają kartki z stopy lewej i prawej.
Następnie uczniowie liczą ilość stóp płaskich i zdrowych. Wypisują wyniki na szarym papierze. Każda grupa gromadzi pomoce do ćwiczeń stóp i pokazuje klasie znane jej dwa ćwiczenia. Nauczyciel uzupełnia listę ćwiczeń przeciw płaskostopiu . Po omówieniu każdego metaplanu ćwiczą wszyscy uczniowie.
2. Pielęgniarka szkolna przeprowadza 1,2 grupy do łazienki, gdzie uczniowie obmywają stopy, korzystając z mydła i szczoteczki do paznokci. Objaśnia zasady higieny stóp , zwracając uwagę na dokładne osuszenie stóp – profilaktyka przeciw grzybicza . Grupa 3,4 zostaje w sali i dokonuje właściwego doboru butów w zależności od sytuacji, pory roku i wieku . Uczniowie w grupach opisują but i określają jego zastosowanie. Grupy wymieniają się zadaniami.
C) (10’) Mini wykład ; -Co to jest płaskostopie ? -Jak przeciwdziałać płaskostopiu ? 1.ćwiczenia 2.prezentacja właściwego obuwia dla dzieci z płaską stopą , uzasadnienie . 3.foliogram „Moje stopy będą zdrowe jeśli zadbam o” -Higiena stóp – podstawowe zasady higieny stóp; 1.mycie nóg 2.obcinanie prosto paznokci 3.osuszanie 4.właściwa bielizna 5.odpoczynek itp.
D) (10’) Nauczyciel wręcza uczniom zestawy ćwiczeń przeciw płaskim stopom do wykorzystania w domu wraz z listem do rodziców – wzmocnienie motywacji do ćwiczeń .
Opracowała: mgr Magdalena Bajer
|